نوشته شده توسط : بهمن احمدوند

 

 در شهرستان نهاوند بيش از 55 هكتار باغ زير كشت بادام قرار دارد كه به طور ميانگين از هر درخت 30 كيلوگرم و از هر هكتار 18 تن بادام با پوسته و 9 تن بدون پوسته توليد مي‌شود.  بادام نهاوند از لحاظ مرغوبيت رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است.  تعداد 140 بهره‌بردار مشغول فعاليت در امور توليد بادام هستند كه به صورت ديمي و آبي در كوهپايه‌ها و زمين‌هاي ديم و كم‌آب كاشته شده است.  مهم‌ترين روستاهاي توليدكننده اين محصول را روستاهاي دره‌ابراهيم، وراينه، تكه، طاتمه، عشوند، رودحسن عليا، ملوسا، شاطرآباد، بخش‌هاي خزل گيان و زرين دشت می باشند . بادام نهاوند در صنايع غذايي، داروسازي و روغن‌كشي كاربرد دارد.  در چند سال اخير باغداران توجه ويژه‌اي به احيا و كشت باغ‌ها جديد دارند.  به علت كاهش بارندگي در سال‌هاي اخير به تعدادي از باغ‌هاي بادام نهاوند آسيب‌هاي جدي وارد شده است.  همچنين سرمازدگي و خشكسالي موجب كاهش محصول نسبت به چند سال پيش شده است. مزاياي اين محصول عبارت اند از : بادام در صنايع آجيلي و شيريني و همچنين لوازم دارويي و بهداشتي در داخل و خارج از كشور كاربرد بسيار دارد

 



:: موضوعات مرتبط: محصولات نهاوند , بادام , ,
:: برچسب‌ها: بهمن , احمدوند , بهمن احمدوند , محصول بادام نهاوند , نهاوند ,
:: بازديد از اين مطلب : 1214
|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0
تاريخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهمن احمدوند

 ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺳﯿﺐ درﺧﺘﯽ اﺳﺘﺎن ھﻤﺪان در ﻧﮭﺎوﻧﺪ

ﻣﺪﯾﺮ ﺟﮭﺎد ﮐﺸﺎورزی ﻧﮭﺎوﻧﺪ ﮔﻔﺖ: ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﻘﺪار ﺳﯿﺐ درﺧﺘﯽ اﺳﺘﺎن ھﻤﺪان در ﺷﮭﺮﺳﺘﺎن ﻧﮭﺎوﻧﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ
و ﺑﮫ ﺑﺎزار ﻣﺼﺮف ﻋﺮﺿﮫ ﻣﯽﺷﻮد.
اﺣﺪ ظﻔﺮی : در ﺷﮫﺮﺳﺘﺎن ﻧﮫﺎوﻧﺪ ﺑﯿﺶ از 40 درﺻﺪ ﺑﺎﻏﺎت ﻣﺜﻤﺮ آن
ﺑﻪ ﮐﺸﺖ اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺸﺎورزان ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻋﻼﻗﻪای ﮐﻪ دارﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎﺷﺖ اﻧﻮاع ﺳﯿﺐ
درﺧﺘﯽ از ﺟﻤﻠﻪ ﺳﯿﺐ ﮔﻼب ﻗﺮﻣﺰ، ﺳﯿﺐ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻧﻪ و ﭘﺎﯾﯿﺰه، ﺳﯿﺐ ﻟﺒﻨﺎﻧﯽ و... اﻗﺪام ﮐﺮدهاﻧﺪ.
وی از ﺳﻄﺢ زﯾﺮ ﮐﺸﺖ ﺑﯿﺶ از 2 ھﺰار و 300 ھﮑﺘﺎر از اراﺿﯽ ﻧﮫﺎوﻧﺪ ﺑﻪ ﮐﺸﺖ ﺳﯿﺐ درﺧﺘﯽ ﺧﺒﺮ داد و اﻓﺰود: ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ
ﺑﺮداﺷﺖ از ھﺮ ھﮑﺘﺎر در ﮐﺸﻮر 20 ﺗﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻧﮫﺎوﻧﺪ ﺑﯿﺶ از 29 ﺗﻦ ﺳﯿﺐ از ھﺮ ھﮑﺘﺎر ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽﺷﻮد.
ﻣﺪﯾﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﮫﺎد ﮐﺸﺎورزی ﻧﮫﺎوﻧﺪ ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ ﻣﮫﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺑﺎﻏﺪاران ﻧﮫﺎوﻧﺪ ﮐﻤﺒﻮد ﻓﻀﺎ و ﻣﮑﺎن ﺑﺮای ﻧﮕﮫﺪاری
ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﺎﻏﯽ ﺧﺒﺮ داد و ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: ﮐﺸﺎورزان و ﺑﺎﻏﺪاران ﺑﺎ وﺟﻮد ﻣﯿﻞ ﺑﺎطﻨﯽ ﻣﺠﺒﻮر ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﺤﺼﻮل ﺧﻮد را
ﺗﻮﺳﻂ واﺳﻄﻪ ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻪ ﻓﺮوش ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﻤﻼً ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽﺷﻮد ﺗﺎ ﺳﻮد واﻗﻌﯽ ﺑﺮای ﮐﺸﺎورزان ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و
ھﺮ ﺳﺎﻟﻪ ﺗﻌﺪادی دﻻل و واﺳﻄﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻮدھﺎی ﺑﺎﻻ ﺑﺪون ھﯿﭻﮔﻮﻧﻪ ﺗﺤﻤﻞ رﻧﺞ و زﺣﻤﺘﯽ ﺑﺮﺳﻨﺪ.
وی ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ﺳﻪ ﻣﮑﺎن ﺳﺮدﺧﺎﻧﻪ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ در ﻧﮫﺎوﻧﺪ ﺑﺎ ﮔﻨﺠﺎﯾﺶ ﻧﮕﮫﺪاری 8 ھﺰار و 500 ﺗﻦ ﺳﯿﺐ درﺧﺘﯽ در ﻧﮫﺎوﻧﺪ
ﺧﺒﺮ داد و ﺑﯿﺎن ﮐﺮد: ﻣﺎﺑﻘﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪات ﮐﺸﺎورزان ﮐﻪ ﺣﺪود 70 ھﺰار ﺗﻦ اﺳﺖ ﺗﻮﺳﻂ واﺳﻄﻪھﺎ ﺑﻪ ﻓﺮوش ﻣﯽرﺳﺪ.
ظﻔﺮی از اﯾﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل ﺑﺮای 200 ﻧﻔﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ در ﻣﺮاﺣﻞ ﮐﺎﺷﺖ، داﺷﺖ و ﺑﺮداﺷﺖ اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل در ﻧﮫﺎوﻧﺪ
ﺧﺒﺮ داد و اﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮد: از ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺑﺎ ھﺪف اﯾﺠﺎد ﻓﻀﺎھﺎی ﺳﺮدﺧﺎﻧﻪای ﺑﺮای ﻧﮕﮫﺪاری ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎﻏﯽ ﺑﺎ ﭘﺮداﺧﺖ
ﺗﺴﮫﯿﻼت ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﯽﺷﻮد.
وی در ﭘﺎﯾﺎن از ﺻﺎدرات ﺳﯿﺐ درﺧﺘﯽ ﻧﮫﺎوﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﺎرج اﺳﺘﺎن و اﺳﺘﺎنھﺎی ھﻤﺠﻮار در ﺗﮫﺮان، ﻟﺮﺳﺘﺎن، ﻣﺮﮐﺰی، ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه
و... ﺧﺒﺮ داد و ﺧﺎطﺮﻧﺸﺎن ﮐﺮد: ھﺮس ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﻤﻮم دﻓﻊ آﻓﺖ، آﺑﯿﺎری ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ و ﺑﺮداﺷﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ از ﻋﻮاﻣﻞ
اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺳﯿﺐ درﺧﺘﯽ در ﻧﮫﺎوﻧﺪ اﺳﺖ و ﮔﺮاﻧﯽ ﺟﻌﺒﻪ و ھﺰﯾﻨﻪھﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ از ﻣﺸﮑﻼت اﯾﻦ ﮐﺸﺎورزان اﺳﺖ.
اﻧﺘﮫﺎی ﭘﯿﺎم/ج20


:: موضوعات مرتبط: محصولات نهاوند , سیب , ,
:: برچسب‌ها: نهاوند , بهمن , احمدوند , بهمن احمدوند , محصول سیب نهاوند ,
:: بازديد از اين مطلب : 1199
|
امتياز مطلب : 5
|
تعداد امتيازدهندگان : 1
|
مجموع امتياز : 1
تاريخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهمن احمدوند

 

نهاوند بیش از 77 هزار تن انواع محصولات باغی تولید می کند

نهاوند :مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: نهاوند یکی از شهرستان های استان است که با تولید 77هزار تنمحصولات باغی در استان نقش مهمی دارد و برخی محصولات باغی آن مقام اول استان را دارا می باشد .

 

مهندس احد ظفری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در شهرستان نهاوند 11 هزار و 501 هکتار باغات میوه وجود دارد که مهمترین محصولات آن سیب ،هلو و شلیل ،انگور و گردو دارای مرغوبیت ویژه ای است .

وی افزود: مجموع محصولات تولید شده از باغات میوه نهاوند درفصل برداشت 77 هزار و 500 تن است که در حال حاضر برخی از آنها برداشت و به مصرف می رسد .

وی سطح زیر کشت محصول هلو را دو هزار و 77 هکتار عنوان نمود و افزود: متوسط برداشت از هر هکتار 15 تن هلو می باشد که پیش بینی می شود امسال 31هزار تن هلو در شهرستان نهاوندبرداشت شود .

وی افزود: میزان تاکستانهای انگور نیز در نهاوند 635 هکتار می باشد که متوسط برداشت در هر هکتار 17 تن انگور است و پیش بینی می شود که در سال جاری بیش از 10 هزار تن انگور در نهاوند برداشت شود که دو تن آن برای مصرف آبغوره و مابقی نیز صرف تازه خوری شده و به دیگر شهرهای استان و یا خارج از استان صادر شود .



:: موضوعات مرتبط: محصولات نهاوند , هلو,شفتالو,شلیل و... , ,
:: برچسب‌ها: محصولات باغی نهاوند , iهلو وشفتالو , بهمن , احمدوند , نهاوند , بهمن احمدوند ,
:: بازديد از اين مطلب : 2440
|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0
تاريخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهمن احمدوند

 رداشت محصول از تاکستان‌های نهاوند آغاز شد

احد ظفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهاوند از کاشت چهار نوع محصول انگور در نهاوند با توجه به آب و هوای معتدل کوهستانی خبر داد و افزود: انواع انگور یاقوتی، فخری، بی‌دانه و کشمش در باغات و تاکستان‌های این شهرستان کاشت می‌شود که به نوعی سبب تنوع در مراحل برداشت برحسب زمان برداشت یعنی تابستان و پاییز می‌شود.
وی گفت: برخی محصولات انگور که به عنوان یاقوتی و پیش‌رس معروفند در اوایل تابستان و تیر ماه برداشت می‌شوند و برخی دیگر از انواع فخری، بی‌دانه و کشمشی در فصل پاییز برداشت می‌شوند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از سطح زیر کشت 650 هکتار از باغ‌ها و تاکستان‌های نهاوند ویژه کشت انگور خبر داد و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از 8 هزار و 500 تن انواع انگور از باغ‌های نهاوند تولید و روانه بازار فروش شود.
وی با اشاره به بیشترین سطح زیر کشت انگور در بخش مرکزی نهاوند افزود: مهم‌ترین مشکل کشاورزان و باغداران انگور کارخانه نبود فضای نگهداری یا به نوعی نبود سردخانه نگهداری این محصول است.
ظفری بیان کرد: برداشت این محصول به صورت سنتی و دستی سبب شده که کشاورزان با وجود دریافت سود و بهره پایین دچار زحمات و مشقات بالایی شوند که این موضوع موجب شده میزان برداشت این محصول در مقایسه با مدت سال قبل 15 درصد کاهش داشته است.
وی هرس به موقع، استفاده از سموم دفع آفات و آبیاری به موقع را مهمترین عامل افزایش تولید این محصول در شهرستان نهاوند ذکر کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در پایان سخنان خود استفاده بسیار پایین از آب را یکی از ویژگی‌های بارز این کشت در نهاوند دانست و افزود: در برخی مناطق این محصول به صورت دیم کاشت شده و در طول سال زراعی کمتر از سه وعده آبیاری می‌شوند.

 



:: موضوعات مرتبط: محصولات نهاوند , انگور , ,
:: برچسب‌ها: محصولات نهاوند , انگور , اثار تاریخی نهاوند , مکانهای دیدنی نهاوند , مکانهای تفریحی نهاوند , احمدوند , بهمن , بهمن احمدوند ,
:: بازديد از اين مطلب : 1848
|
امتياز مطلب : 3
|
تعداد امتيازدهندگان : 1
|
مجموع امتياز : 1
تاريخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهمن احمدوند

 

: جنگل و سرآب گیان ین سرآب با چشمه های جوشان ، پر آب و زلال در 21 کیلومتری جنوب غربی نهاوند در پای کوههای گرو از سلسله جبال زاگرس جریان دارد ، که از جنوب به کوههای گرو و از غرب به زمینهای روستاهای ظفر آباد و مهین آباد محدود می شود . آب دهی سالانه این سرآب ، در حد 2500 لیتر در ثانیه است ، که پس از مصارف آشامیدنی اهالی و استفاده های کشاورزی روستاهای اطراف ، مازاد آب آن به رودخانه گاماسیاب می ریزد . تپه باستانی گیان نیز در مسیر و 2 کیلومتری این سر آب قرار دارد .

 

ا

در مسیر این سر آب ، جنگلی طبیعی ، به وسعت بیش از 100 هکتار شامل درختان قطور و کهنسال بلوط ، چنار ، زالزالک (گویچ ) ، گردو ، بید ، زبان گنجشک ، گوجه وحشی ، داغداغان ، آلوچه ، مو ، انجیر ، ون ، گلابی ، نبه و بادامک وحشی قرار دارد که یکی از تفریحگاههای غرب کشور محسوب می شود . دسترسی به این سرآب از طریق جاده نهاوند به کنگاور ، به سمت روستای گیان امکان پذیر می باشد .

:

 

سرآب گاماسیاب

 

سرآب گاماسیاب (گاماساب) سرچشمه یکی از طولانی ترین رودخانه های کشور است که ازدامنه ارتفاعات کوه سنگی گرو (مسیر جاده نهاوند به نورآباد (لرستان)) و در 19 کیلومتری جنوب شرقی نهاوند سرچشمه می گیرد و در امتداد کوه گرو ادامه می یابد و آب رودخانه های متعددی را مانند حرم آباد ، قلقل رود و خرم رود را دریافت می کند و پس از مشروب نمودن مزارع کشاورزی دشت

نهاوند ، به رودخانه قره سو و در ادامه به کرخه و نهایتا به هور العظیم می پیوندد. این رودخانه در استان کرمانشاه به قره سو ،در استان لرستان به سمیره و در استان خوزستان به کرخه موسوم است .آب دهی متوسط این چشمه ها حدود 5 متر مکعب در ثانیه است . در بالا دست چشمه ها ،غاری طبیعی دیده می شود و محوطه اطراف سرآب جنگل کاری شده است . در مسیر این رود با احداث نیروگاه برق آبی و حوضچه های پرورش ماهی ، در تولید برق و پرورش ماهی بهره برداری نموده اند .این چشمه جوشان و پر آب با ویژگی های خاص طبیعی ،یکی از جاذبه های مستعد گردشگری استان محسوب میگردد.

 

 

سرآب فارسبان:

ین سرآب در نزدیکی روستای فارسبان در 26 کیلومتری غرب نهاوند در روستای کمالوند واقع شده است . متوسط آب دهی سالانه آن ، 5/1 متر مکعب در ثانیه است . مازاد آب این چشمه پس از مشروب کردن زمینهای کشاورزی مسیر خود ،به رودخانه گاماسیاب می ریزد .

ا

 

 

سرآب ملوسان

:

 

این سرآب در 15 کیلومتری شمال غربی نهاوند ،بالا تر از روستای ملوسان و پشت کوه های آردوشان و سیاه دره قرار گرفته و زیستگاه برخی از حیوانات و پرندگان نیز می باشد . آب این چشمه پر آب ،به صورت رودی جریان می یابد و در بستر آن گونه هایی از ماهی ها هم زندگی می کنند . مازاد آب این سراب ، پس از مشروب کردن زمینهای کشاورزی روستاهای مسیر خود ، به خرم رود می ریزد .

:

 

سرآب کنگاور کهنه

 

این سرآب در ادامه کوه های گرو 45 کیلومتری غرب نهاوند بعد از روستای کنگاور کهنه قرار گرفته که متوسط آب دهی آن 5/1 متر مکعب در ثانیه است اطراف این سرآب از تعدادی درخت جنگلی و گردو پوشیده شده است



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: سرابهای نهاوند , سراب گیان نهاوند , نهاوند , ,
:: بازديد از اين مطلب : 1692
|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0
تاريخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1395 | نظرات ()

بک لينک بک لينک