نوشته شده توسط : بهمن احمدوند


 
 
 

از جمله آثار به جاي مانده از سلوكيان در نهاوند آثار معبدي است كه منسوب به سلوكيان است و به معبد " لاواديسه " معروف بوده است . مكان دقيق اين معبد مشخص نيست اما آثاري كه نواحي تپه مركزي شهر و در بافت قديمي نهاوند به نام تپه دوخواهران به دست آمده اين احتمال را قوت مي بخشد كه محل معبد، اين مكان بوده است . در حقيقت به استناد شواهد موجود، امامزاده دوخواهران نهاوند كه اهالي نهاوند تاكنون اين محل را به عنوان زيارتگاه مسلمانان احترام مي‌گذاشتند و تقديس مي‌كردند، همان معبد لائوديسه است.
معبدي براي ملكه لائوديسه
اين معبد را آنتيو كوس ( آنتيو خوس ) پادشاه سلوكي در اين شهر براي همسر خود ملكه لائوديسه بنا كرده است . در حفاريهايي‌ كه‌ در سال‌ 1322 صورت‌ گرفت‌ كتيبه‌اي‌ به‌ ابعاد 85*36 در 33 سطر به‌ خط‌ يوناني‌ پيدا شده‌ كه‌ مربوط‌ به‌ آنتيو خوس‌ سوم‌ پادشاه‌ سلوكي‌ است. اين كتيبه از دو قسمت متمايز تشكيل شده است : قسمت اول نامه‌اي است از مندموس كه فرمان شاه را به اهالي نهاوند ابلاغ و از آنان درخواست مي كند كه فرمان وي را روي سنگي نقش نموده و در معبد اصلي شهر نصب كنند . قسمت دوم كتيبه عين نامه آنتيو كوس سوم به مندموس است كه به خاطر ملكه لائوديسه نگاشته و بنيانگذاري يكي از شعائر مذهبي را به ملكه ياد آوري مي‌نمايد كه ملكه به سمت كاهنه بزرگ از حقوق مسلم و مزاياي مخصوص حوزه حكومتي مندموس برخوردار گردد.
ترجمه قسمت اول كتيبه : مندموس به " اپلودوروس " و به تمامي صاحب منصبان شهر لائوديسه درود مي‌فرستد كه پس از اين اعلاميه بايد مواد فرماني كه شاه به وي ( مندموس) نوشته است ضميمه گردد، و روي سنگي از آن سواد برداريد و سپس نوشته‌اي كه مقرر داشته‌اند مطابق نموده و آن را محفوظ نگه داريد و سنگ را در معروف‌ترين زيارتگاه شهر نگهداري كنيد . خوش باشيد. سال 119 دهم ماه يانه مدس.
ترجمه قسمت دوم( عين نامه آنتيو كوس سوم ) شاه آنتيو كوس به مندموس سلام مي‌رساند و دستور مي‌دهد كه به شئونات خواهر ما ملكه لائوديسه بيفزائيد و از او قدرداني كنيد چه اين امر براي ما بسيار ضروري است. نه تنها اينكه اودر زندگاني‌اش با مهر ومحبت و مراقبت شديد، خود را نشان داد بلكه او هنوز نسبت به خدايان داراي عشق و احترام بي پايان است. بنابراين ما به مهر و علاقه دستور مي‌دهيم و موافقت خود را با اين امر اعلام مي داريم كه به جاست او از جانب ما به اين افتخار نائل گردد . خصوصا" مصمم هستيم همان طوري كه در تمام قلمرو ما انتخاب كاهنين بزرگ از طرف ما انجام مي‌شود بدين نحو در اين محل كاهنه‌هايي از طرف ملكه ادويسه تعيين گردد. در حالي كه حامل تاج‌هاي طلا و تصاوير او خواهند بود سپس نام آنها، در بعد از كاهنين نياكان ما و خود ما ثبت گردد و خلاصه بعد از آنكه نام ملكه لاادويسه در تمام قلمرو تو به عنوان كاهنه بزرگ معروف و مشهور گرديد و همه كارها بر طبق گفتار ما انجام گرفت مفادفرمان را برروي سنگي ثبت نماييد تا وقف اين مكان مقدس گردد. و بالاخره اين عمل بسيار پسنديده‌اي نسبت به خواهر ما انجام داديم نتايج آن در حال و آينده آشكار خواهد شد .
در اين محل چهار مجسمه كوچك مفرغي نيز پيدا شده كه يكي از اين مجسمه‌ها. الهه‌اي را نشان مي‌دهد كه سرش هلال خورشيد است و گل زنبقي در ميان آن قرار گرفته و در دستهايش شاخه‌اي پر از ميوه است . احتمال دارد اين مجسمه ملكه لاادويسه الهه فراواني يونان باشد.
علاوه بر كتيبه مذكور دو كتيبه كوچك ديگر هم در اين محل پيدا شده كه يكي از آنها تقريبا" سالم است و ترجمه آن به اين شرح است . " مندموس عامل مخصوص شاه به ساترابي عالي شاه منصوب گرديد و به سبب اطاعت محض خود نسبت به شاهان و كارهاي برجسته‌اي كه در قلمرو خود براي مردم انجام داده به اين افتخار بزرگ نايل آمد سال 130 سلوكي" .
اين‌ كتيبه‌ كه‌ قسمتي‌ از آن‌ بر اثر فرسايش‌ از بين‌ رفته‌ هم‌اكنون‌ در موزه‌ ايران‌ باستان‌ نگهداري‌ مي‌شود.معبد لائوديسه‌ در تاريخ‌ سال‌ 1327 به‌ عنوان‌ ميراث‌ فرهنگي‌ در فهرست‌ آثار ملي‌ ايران‌ ثبت‌ شد از اين‌ معبد ستون، سرستون، ته‌ ستون‌ و تكه‌ سنگهايي‌ يافت‌ شده‌ كه‌ در پاساژ حاجيان، بازار نهاوند وبرخي‌ منازل‌ وجود دارد. قلعه‌ يزدگرد كه‌ در مجاورت‌ معبد لائوديسه‌ قرار دارد حدود شش‌ قرن‌ بعد از معبد ساخته‌ شده‌ و تفاوت‌ آن‌ با معبد سبك‌ معماري‌ آن‌ است‌ كه‌ به‌ صورت‌ كاملاً ايراني‌ و سنتي‌ ساخته‌ شده‌ است. همراه‌ كتيبه‌ معبد لائوديسه‌ پيكرهاي‌ كوچكي‌ به‌ نامهاي‌ زئوس، آپلو، آتنا و دمترو يافت‌ شد كه‌ هم‌اكنون‌ در موزه‌ ايران‌ باستان‌ حفاظت مي‌شوند.
گفته مي‌شود هنگامي كه پروفسور گريشمن فرانسوي به منظور كاوش در تپه گيان به نهاوند مي‌آيد، درحين كاوش چند روزي ناپديد مي‌شود .گريشمن سپس به محل كاوش‌هاي تپه باستاني گيان بازمي‌گردد و مشخص مي‌شود كه در مدت غيبت چند روزه‌اش، مشغول حفاري و كاوش در دره دوخواهران نهاوند(محل معبد لائوديسه) بوده است. كه در اين هنگام موفق به كشف پيكر برنزي 4 الهه يوناني مي‌شود.
براثر حفاريهاي‌ متعددي‌ كه‌ براي‌ يافتن‌ آثار معبد سلوكيان‌ در نهاوند انجام‌ شده‌ ستونها، سرستونها و سنگهاي‌ تراش‌ خورده‌ زيادي‌ يافت‌ شده‌ است. همچنين‌ سنگهايي‌ عمدتاً در حمام‌هاي‌ شهر، منازل‌ قديمي، بازار نهاوند يافت‌ شده‌ كه‌ برخي‌ معتقدند كه‌ اين‌ سنگها از بقاياي‌ ستونهاي‌ معبد هستند. اما برخي‌ باستان‌شناسان‌ معتقدند اينها متعلق‌ به‌ دوره‌ قاجار و حمامهاي‌ اين‌ دوره‌ هستند و هيچ‌ ارتباطي‌ به‌ معبد ندارند.گفتني‌ است؛ نهاوند برخلاف‌ امروزش‌ كه‌ وضع‌ چندان‌ مطلوبي‌ ندارد گذشته‌ بسيار درخشاني‌ در كارنامه‌ دارد كه‌ كشف‌ آثار باستاني‌ زيادي‌ از تپه‌ گيان، وجود قلعه‌ نهاوندي، معبد لائوديسه‌ و تپه‌ باباقاسم‌ و... گواه‌ اين‌ مدعا است‌ و در صورت‌ وجود همتي‌ بالا و همه‌جانبه‌ از سوي‌ مسوولان‌ و مردم‌ شهر و عمليات‌ گسترده‌ حفاري‌ براي‌ كشف‌ معبد لائوديسه‌ كه‌ تنها معبد يونانيان‌ در ايران‌ است، نهاوند به‌ عنوان‌ يكي‌ از قطبهاي‌ گردشگري‌ در دنيا مطرح‌ خواهد شد و همين‌ امر جبران‌ سالها ركود و عقب‌ماندگي‌ اين‌ شهر تاريخي‌ را خواهد كرد.
لائوديسه بايد كاوش شود
سال84 يك‌ گروه‌ باستان‌شناس‌ به‌ سرپرستي‌ دكتر رهبر استاد دانشگاه‌ تهران‌ به منظور‌ انجام‌ گمانه‌زني‌ و تعيين حريم وارد نهاوند شدند. در گفتگويي‌ كه‌ با دكتر مهدي رهبر داشتيم‌ عمده‌ترين‌ دليل‌ خود را براي‌ احتمال‌ وجود معبد، كتيبه‌اي‌ دانست كه‌ در سال‌ ‌ 1322 ازنهاوند به‌ دست‌ آمده‌ است.
دكتر مهدي رهبر سرپرست هيات گمانه‌زني هاي محوطه باستاني دوخواهران نهاوند در گفتگو با خبرنگار ما در اين خصوص توضيح داد: ما در حدود 11 نقطه‌ گمانه‌ زده‌ايم‌ ولي‌ چون‌ فضاي‌ ما محدود و بيشتر مسكوني‌ است‌ توفيقي‌ به‌ دست‌ نياورديم‌ اما آثاري‌ چون‌ پايه ستون‌ ايونيك‌ و كتيبه‌ سلوكي‌ و ظروف‌ سفالي‌ آن‌ دوره‌ بيان‌ كننده‌ وجود معبد است.
مهدي رهبر افزود: من در بررسي‌ها به اين نتيجه رسيدم كه از آنجايي كه در يكي از كتيبه‌هاي يافت شده در اين محوطه تاريخي، انتيوخوس، ملكه را با لفظ" خواهرم" مورد خطاب قرار مي‌دهد و همانطور كه مسيحيان به اسقف، پدر مي‌گويند، كسي كه از نظر موبدي به درجه‌اي مي‌رسد نيز به عنوان خواهر خطاب مي‌شود و اين يكي از عنوان‌هايي است كه به كاهن بزرگ مي‌دهند.
دكتر رهبر تصريح كرد: طبق بررسي‌هايي كه شخصا انجام دادم امامزاده دوخواهران نهاوند كه اكنون به عنوان زيارتگاه مسلمانان تقديس مي‌شود ، شجره‌نامه‌اي ندارد و كتيبه‌هاي يافت شده در اين منطقه اين احتمال را قوت بخشيده است كه اين امامزاده و محوطه باستاني اطراف آن همان معبد لائوديسه است.
اين باستان‌شناس تاكيد كرد: من به سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي استان همدان گفتم كه بايد خانه‌هايي كه بر روي اين محوطه باستاني قرار گرفته است تملك شوند تا كاوش‌هاي باستان‌شناسي در منطقه دوخواهران نهاوند آغاز شود اما تاكنون اقدام مثبتي در اين راستا انجام نشده است.
او اضافه كرد: در جريان گمانه‌زني‌هايي كه به منظور تعيين حريم اين محوطه باستاني انجام گرفت سرستون‌هاي بسيار زيبا و پايه ستون‌هاي ايونيك كه به منظور هاون استفاده مي‌شده‌اند يافت شد كه درحقيقت نشان مي‌دهد اين محل معبد و در واقع همان معبد لائوديسه است.
رهبر گفت: ما از دوره يوناني مآبي( بعد از دوره اسكندر هنگامي كه هنر يونان گسترش پيدا مي‌كند) تقريبا چيزي در ايران نداريم و اگر اين معبد كشف و بازسازي شود اعتباري براي ايران و حتي يونان خواهد بود.
او با بيان اينكه پيكره‌هاي كوچك برنزي كه در محوطه تاريخي دوخواهران نهاوند يافت شده است همان الهه‌هاي آتنا، زئوس ،آپولو و دمترو است، خاطر نشان كرد: مجسمه‌اي كه سرش هلال خورشيد است و گل زنبقي در ميان آن قرار گرفته الهه فراواني و باروري يونان و همان الهه‌اي است كه رومي‌ها به آن فورتونا مي‌گويند.
او در خصوص ضرورت كاوش در محوطه باستاني دوخواهران با بيان اينكه ضرورت كاوش در اين منطقه باستاني صد در صد احساس مي‌شود افزود: هر كشوري كه راجع به مسائل فرهنگي فعاليت مي‌كند بايد در نقاطي كار كند كه خلا وجود دارد تا اين كمبود‌ها جبران شود اما متاسفانه نه برنامه ريزي در اين زمينه وجود دارد و نه هدف‌ها مشخص است.
اين باستان شناس خاطر نشان ساخت: داشته‌هاي ما بايد حفظ، نگهداري، مطالعه و عرضه شود تا ارزش‌ها مشخص شوند.
آزاد سازي معبد لائوديسه نياز به تخصيص بيش از 6 ميليارد ريال دارد
مسئول واحد ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نهاوند گفت: اين محوطه باستاني در سال 84 تعيين حريم شده و با توجه به ساختمان‌هاي مسكوني كه بر روي معبد بنا شده است، بايد تملك خانه‌هايي كه در حريم اثر باستاني و بر روي آن قرار گرفته است در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي قرار گيرد.
يار ولي سيف با بيان اين مطلب افزود: تمامي ساختمان‌هاي مسكوني كه بر روي اين معبد قرار گرفته‌اند ثبت و مشخص شده و به مالكين اين منازل براي واگذاري به سازمان ميراث فرهنگي استان ابلاغ شده است.
سيف خاطرنشان ساخت: در سال 87 بعد از چندين سال پيگيري و با حمايت رئيس سازمان ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي استان، فرماندار نهاوند و مسؤولان ذيربط مبلغ 150 ميليون تومان اعتبار براي خريد املاك مورد نظر جذب شد اما به منظور تملك و آزاد سازي حريم محوطه تاريخي لائوديسه به بيش از 600 ميليون تومان اعتبار نياز است.
يار ولي سيف در پايان گفت: تا به حال هيچ‌گونه پيشنهاد همكاري از كشور‌هاي خارجي به منظور كاوش در اين محوطه تاريخي اعلام نشده است و مي‌توان پس از تملك و خاك برداري از باستان‌شناسان يوناني براي همكاري در زمينه كاوش‌هاي لائوديسه دعوت به عمل آورد.
امامزاده دو خواهران
در محل معبد لائوديسه هم اكنون امامزاده كوچكي به نام امامزاده دوخواهران قرار دارد كه مسلمانان از آن به عنوان زيارتگاه ياد مي‌كنند.
اين امامزاده در حال حاضر در بافت قديمي نهاوند در كنار مسجد دوخواهران واقع در خيابان دوخواهران و در كوچه امامزاده واقع شده است. و گنبد آن به وسيله سيمان و ايزوگام پوشيده شده است. اطراف اين امامزاده كه در حقيقت محل قرار گيري معبد لائوديسه است را بافت قديمي و خانه‌هاي كاه گلي منطقه دوخواهران نهاوند احاطه كرده است.
معبد لائوديسه هم در اين ميان قرباني بي‌تفاوتي و غفلت مسؤولاني شده است كه گمان مي‌كنند هنوز هم مي‌بايد در مناطقي كاوش كنند كه ديگر به هيچ علامت سوالي پاسخ نمي‌دهد. مناطق باستاني‌ كه چندين فصل كاوش شده‌اند و ديگر لزومي براي كاوش‌هاي بيشتر در اين محوطه‌هاي باستاني با امكانات بسيار محدود حفاظتي احساس نمي‌شود . چه بسا هنوز هم قادر به حفاظت از ساختار‌هاي معماري چندين هزار ساله نيستيم و و اين آثار با بيرون آمدن از خاك در معرض تخريب بيشتر قرار گرفته‌اند و مسؤولان هنوز براي كاوش‌هاي بيشتر در اين مناطق پافشاري مي‌كنند. و اين همان اتفاقي است كه براي تپه باستاني هگمتانه(سه‌قلعه) پيش آمده و تخريب ساختار‌هاي معماري شهر اشكاني بيرون آمده از خاك توجيه‌پذير نيست.
بهتر نيست اول به ضرورت كاوش در اين مناطق توجه شود و در صورتي كه هيچ امكان ديگري براي پاسخ به سوالات باستان‌شناسي و كشف جزئيات تازه از يك برهه تاريخي وجود نداشت اقدام به بيرون آوردن اين آثار كنيم؟
مجوز‌هاي كاوش بر اساس خلا‌هاي تاريخي صادر مي‌شوند
رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي بار‌ها به وضوح اعلام كرده است كه پژوهشكده، ديگر قصد صدور مجوز كاوش در هر محوطه تاريخي را ندارد و مجوزهاي كاوش براساس خلأهاي تاريخي صادر مي‌شوند.
حسن فاضلي نشلي چندي پيش در گفتگويي اظهار داشت: معتقدم محوطه‌ها در گام اول بايد حفاظت و نگهداري شوند، و دليلي ندارد همه آثار تاريخي از دل خاك كه بهترين حافظ آن در طول سال‌ها و قرن‌ها بوده است بيرون بيايند. وقتي امكانات براي نگهداري و حفاظت از اين آثار وجود ندارد بهتر است در دل زمين باقي بمانند.
همچنين حتي كاوش‌هاي نجات‌بخشي باید براي پاسخ به برخي ابهامات تاريخي انجام شوند. در طول سال‌ها برخی محوطه‌ها به‌صورت نامحدود كاوش شده‌اند، اما هيچ گزارش و يا اطلاعات خاصي مثلا بعد از 10 فصل كاوش حاصل نشد.
فاضلي ادامه داد: برخی از این باستان شناسان آنقدر اثر تاريخي و مواد فرهنگی حاصل از کاوشها را از محوطه‌های تاریخی بيرون مي‌آورده‌اند که چندین سال برای تدوین آن وقت لازم است و بنابراين به چه دلیلی دوباره این محوطه‌ها کاوش شوند و چه رهاوردی برای ما خواهد داشت.
کاوش‌های مداوم در یک محوطه باستانی بدون انتشار باعث آلودگي اطلاعات مي‌شود. از سوي ديگر، بايد به عنوان رئيس پژوهشكده بگويم كه ما نيامده‌ايم سياست‌هاي گذشته را عوض كنيم بلكه درصدد هدفمند کردن كاوش‌ها هستيم.
او گفت: هم‌اكنون اطلاعات ما از برخي دوره‌هاي تاريخي بسيار اندك است. به عنوان مثال بايد چندین پروژه علمي خوب و درجه یک براي كسب اطلاعات بيشتر در حوزه پيش از تاريخ انجام شود. منظور از خلأ آن است كه پژوهش‌ها، پرسش‌محور باشند و كاوش‌ها بايد طوری ساماندهی شوند که در آن دوره‌ها دارای حداقل اطلاعات هستیم و یا با کاوش در آن دوره‌ها زمینه‌های جدیدی از فهم تاریخی حاصل می‌شود. به عنوان مثال درحال حاضر ابهامات زيادي درباره دوره‌هاي نوسنگي، عصر مفرغ و حتي دوره گذار از تمدن عيلام به دوره هخامنشي وجود دارد که باید پژوهش‌های این دوره‌ها را سامان‌بخشی و بهینه کنیم. باستان‌شناسی دوره اسلامی ما، نیاز به حمایت و ارائه طرح‌های جدید دارد. دوره گذار از دوره ساسانی به اسلام و تا زمان حاضر نیازمند پروژه‌های بزرگ علمی است. متأسفانه باستان شناسی این دوره بیشتر حول محور تاریخ هنر می‌چرخد و سابقه باستان شناسی آن بسیار کمرنگ است. در نیل به این هدف باید از تمامي ظرفيت‌هاي داخلي و خارجي کشور استفاده كنيم تا به اين ابهامات پاسخ دهيم. بنابراين اگر در دوره‌ای با اشباه اطلاعات مواجه هستیم و در دوره‌ای دیگر هیچ فعالیتی جدی نداشتیم ضروری است در کارهایمان بازنگری داشته باشیم و طرح‌های پژوهشی نوینی در راستای اهداف علمی و پاسخ به خلأهای تاریخی گذشته داشته باشیم. اين موضوع غيرمنطقي است؟!
در حال حاضر بنا به اظهار باستان‌شناسان ضرورت كاوش در لائوديسه بيش از پيش احساس مي‌شود چرا كه ما از تاريخ يونان در ايران اثر قابل توجه ديگري سراغ نداريم و اگر وجود هم داشته باشد آنقدر قابل توجه و گويا نيست.
لذا لازم است ساختار‌هاي بر فراز اين محوطه تاريخي هرچه زود‌تر تملك شوند تا اين معبد از آسيب‌هاي جدي‌تر در امان بماند.
 



:: موضوعات مرتبط: مکان های تاریخی نهاوند , دوخواهران(معبدلائودیسه) , ,
:: بازديد از اين مطلب : 1063
|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0
تاريخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهمن احمدوند
 

اسامی گلهای همیشه جاویدمدفون درشاهزاده محمد(علیه السلام) 

 

 1-شهید کامران افصحی                                             

2.شهید شیرمحمد ابوالفتحی

 

3.شهید علیرضا اکبرپور

4.شهید منصور اسماعیلی

 

5.شهید عباس اسکندری

6.شهید اسدالله افراسیاب پور

 

7.شهید محمدرسول بردبار

8.شهید حجت الله براتی

 

9.شهید ولی جمیاری

10.شهید نعمت الله جانجان

 

11.شهید سیاوش حیدری

12.شهید آیت الله محمدعلی حیدری

 

13.شهید سیدعابدین حسینی

14.شهید صمد دلفانی

 

15.شهید حاج روح الله رضایی

16.شهید یدالله رجبی

 

17.شهید روح الله رضایی

18.شهید حجت الله سمیعی

 

19.شهید نادر سیفی

20.شهید غلامرضا سالاری

 

21.شهید صمد سوری

22.شهید بهروز سوری

 

23.شهید نور کرم سوری

24.شهید حبیب سیف

 

25.شهید ابوالقاسم سیف

26.شهید محمدابراهیم سیف

 

27.شهید غلامرضا سالاری

28.شهید علی عسگر سیاوشی

 

29.شهید عبدالله شهبازی

30.شهید حجت الله شهبازی

 

31.شهید عبدالله شهبازی

32.شهید علیرضا شهبازی

 

33.شهید حسن شهبازی

34.شهید احمد صالح

 

35.شهید احدصالح

36.شهید علی سلگی

 

37.شهید محمد علی آبادی

38.شهید اکبر عبداللهی

 

39.شهید محمد زنگنه

40.شهید فرهنگ غیاثوند

 

41.شهید رضا غیاثوند

42.شهید آیت الله علی قدوسی

 

43.شهید حبیب الله قپانوری

44.شهید جلال قربانی

 

 

45.شهید محسن کاکاوند

46.شهید یار مراد کولیوند

 

47.شهید رضا کولیوند

48.شهید محمد حسین مولوی

 

49.شهید محمدحسن معصومیان

50.شهید محمدرضا نجاریان

 

51.شهید محمد نصرتی

52.شهید عبدالحسین ناصری

 

53.شهید ولی ساکی

54.شهید علی سلگی

 

55.شهید اکبر یوسفی نهاوندی

56.شهید علی فریادرس

 

57. شهید محمد شهبازی

 

 

58.شهیده منیره سیف

 

59.شهیده معصومه میری

60. شهیده نوشین امیدی


موضوعات مرتبط: آداب زیارت معصومین، اسامی شهدای مطهرمدفون در شاهزاده محمدنهاوند
ادامه مطلب
[ یکشنبه 1390/02/18 ] [ 11:16 ] [ متوسلین به امامزاده ] [ 1 نظر ]


:: موضوعات مرتبط: مکان های زیارتی نهاوند , , ,
:: بازديد از اين مطلب : 1029
|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0
تاريخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهمن احمدوند
باعزیمت ومهاجرت سادات حسنی وحسینی به ایران به دنبال امام همام حضرت ثامن الحجج(علیه السلام)وشهادت  ایشان ,این سادات بزرگوار برای فرار ازظلم وستم حکام جور در مناطق امن سراسرایران پراکنده شدند ازجمله این مناطق ,یکی از قدیمی ترین منطقه های نهاوند بنام میدان قیصریه می باشد که مدفن دو امامزاده بزرگوار به نامهای محمد و علی (علیه السلام)است که بیشتر بانام برادر بزرگتر (امامزاده محمدعلیه السلام) مشهوراست. ضمن این که عامه مردم نهاوند از آن بزرگوار به نام «شاهزاده محمد»یاد می کنند.

این دوبرادر با پنج واسطه به امام هفتم شیعیان , حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) می رسد.

با عنایت به شجره نامه ای که در دسترس است ,کنیه امامزاده محمد«ابوطالب» نام پدرش«امامزاده عبدالله» و جد وی «احمد شعرانی»است. مدفن پدر شاهزاده محمدمعروف به امامزاده عبدالله در همدان قرار دارد و یکی از زیارتگاههای عمده ی این شهر است .

از چگونگی بقعه و بارگاه شاهزاده محمد(علیه السلام) ,درادوار تاریخی قبل از دوره قاجاریه ,اطلاع دقیقی در دست نیست . بنابر اطلاعات موجود بقعه اولیه امامزاده ,قبل از بنای جدید ,بصورت چهار ضلعی با گنبد موسوم به «عرق چین» در عصر قاجار ساخته شده بود . جنس بقعه ازخشت و دیوارهایش نیز با ترکیبی از خشت و آجر بوده است . بر روی مزار «شاهزاده محمد و برادرش» یک صندوق مکعب چوبی ,منبت کاری و حکاکی شده وجود داشت , که از لحاظ هنری و قدمت بسیار نفیس و ارزشمند بود با رنگ قهوه ای روشن و دومتر ارتفاع که به احتمال به قرین واقف آن فراش باشی محمود میرزا قاجار که حکمران ایالات ثلاث (شامل نهاوند, ملایر و تویسرکان) بوده است.
  [ متوسلین به امامزاده ] [ نظر بدهید ]


:: موضوعات مرتبط: مکان های زیارتی نهاوند , زندگی نامه شاهزاده محمد , ,
:: بازديد از اين مطلب : 1445
|
امتياز مطلب : 3
|
تعداد امتيازدهندگان : 1
|
مجموع امتياز : 1
تاريخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهمن احمدوند

 

 

نهاوند، شهر خفته ساسانى/ شهر سراب های زلال در انتظار مسافران

 

به گزارش خبرنگار مهر، نهاوند از شهرستانهای مهم تاریخی استان همدان به شمار می آید و نظریه‌های مختلفی از پیشینه تاریخی این منطقه باستانی باقی مانده است.

برخی از مورخان نهاوند را محل پهلو گرفتن کشتی نوح می‌دانند و به استناد تحقیقات باستان‌شناسان در تپه گیان نهاوند، از پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح تا هزاره اول قبل از میلاد قومی در این منطقه زندگی می کرده که تمدنی شبیه تمدن بین النهرین داشته و بعدها به دست اقوام دیگر از بین رفته اند.

شهرستان نهاوند از شمال به شهرستان تویسرکان، از شمال غربی به شهرستان کنگاور در استان

کرمانشاه، از شرق به بخش سامن در شهرستان ملایر، از جنوب به شهرستان سلسله و دلفان در استان لرستان و از غرب به شهرستان کرمانشاه محدود می‌شود.

نهاوند از نواحی ممتاز استان همدان به شمار می‌رود

نهاوند به علت دارا بودن موقعیت جغرافیایی ویژه، آب فراوان و خاک مستعد از نواحی ممتاز استان همدان به شمار می‌رود و از مکان‌ های دیدنی و تاریخی متعددی برخوردار است.

سراب گاماسیاب، سراب ملوسان، سراب فارسبان، سراب کنگاور، کهنه جنگل ‌و سراب گیان، خرابه‌های قلعه سرسام گبری، کتیبه و ستون‌های معبد لااودیسه، تپه باستانی گیان، حمام حاج آقا تراب، مسجد جامع نهاوند، مقبره شیخ‌ ابوالعباس نهاوندی، مقبره نعمان‌ابن مقرن، شاه‌زاده محمد وعلی، تالاب وسج، تالاب (آب‌بند) رودباری و بوستان جنگلی ابوذر از جمله مکان‌های دیدنی و تاریخی این شهرستان به شمار می‌آیند.

شهر نهاوند مقارن انقراض هخامنشیان در حمله اسکندر مورد تاخت و تاز قرار گرفت ولی بنا به تحقیق آنوبانینی به کمک دژ و باروهای محکم در امان ماند.

یزگرد سوم دژ محکمی در نهاوند بنا کرد

سلوکیان نیز به این شهر حمله کردند و پس از فتح آن مدتی در آنجا اقامت داشتند اما در دوره فرمانروایی اشکانیان اوضاع شهر نهاوند به درستی معلوم نیست ولی در دوره ساسانیان، یزگرد سوم دژ محکمی در آن بنا کرد که تابستان‌ها را در آن به سر می‌برد.

در این زمان نهاوند از نظر سوق‌الجیشی یکی از نقاط مهم محسوب می‌شد و در حمله اعراب به ایران، سپاهیان عرب با مقاومت سپاهیان ایران در نهاوند روبرو شدند.

در زمان ملک‌شاه سلجوقی، خواجه نظام‌الملک که برای بازدید از نظامیه بغداد راهی این شهر بود، بین راه به دست یکی از فداییان اسماعیلیه به قتل رسیده که از این رو گفته می‌شود که مقبره او در شهر نهاوند است.

در دوره قاجار، ناصرالدین شاه ضمن بازدید از این شهر دستور داد تا قلعه نهاوند را که اثری تاریخی محسوب می‌شد، خراب و ویران کنند و بدین ترتیب، یافته‌های باستان شناختی و منابع مکتوب و موجود تاریخی، حاکی از کهنسالی این خطه از سرزمین ایران و جلوه‌ای ماندگار از تاریخ پرفراز و نشیب آن است.

گذشته از آثار تاریخی، شهرستان نهاوند در استان همدان یکی از مناطق مملو از جاذبه های طبیعی است که نظر مسافران را به خود جلب کرده است.

نهاوند سرچشمه اصلی بزرگترین رود کشور یعنی کرخه است

موقعیت ویژه جغرافیایی نهاوند به لحاظ آب و هوا و کوه های مرتفع باعث بارش های نسبتاً مناسبی در سطح شهرستان شده به گونه ای که این شهرستان به عنوان سرچشمه اصلی بزرگترین رود کشور یعنی کرخه است و به واسطه آب فراوان به شهر سراب ها معروف شده است .

باغ های نهاوند علاوه بر اینکه همواره موجب انس و الفت شهروندان با طبیعت بوده اند برای افراد غیر بومی نیز زیبا ترین جاذبه ها را داشته اند و این گستره سبزاز حاشیه شهر تا ورای رودخانه گاماسیاب امتداد دارد .

نهاوند با داشتن 264دهنه سراب، چشمه و رشته قنات به شهر سراب ها معروف است و از این نظر بسیار غنی بوده و جایگاه نخست را در استان همدان داراست.

سراب گاماسیاب ، سراب نیلوفر ، سراب گیان ، سراب فارسبان ، سراب باروداب و سراب ملوسان با حیات وحش منحصر به فردش معروف ترین سراب های نهاوند هستند که هر کدام می تواند نمادی زیبا برای معرفی غنای طبیعت نهاوند وجایگاهی برای جذب گردشگر باشد.

سراب گیان از عجایب زیبای خلقت است

این سراب با چشمه های جوشان، پر آب و زلال در 21 کیلومتری جنوب غربی نهاوند در پای کوه های گرو از سلسله جبال زاگرس در امتداد دره ای به نام "درون" که دوکوه بزبی و گوچال آنرا احاطه کرده اند واقع شده است.

طول جنگل سراب گیان دو و نیم کیلومتر است که در کف این دره به وجود آمده است.

پوشش گیاهی این منطقه از نوع گون و چمنزار است و در کوه های مرتفع این منطقه زمین های بی گیاه به خصوص در سراشیبی تند کوهها و جاه های سنگلاخ که فاقد طبقه ضخیم و مساعد خاک قابل رویش است بسیار به چشم می خورد و جاهای وسیعی را در برمی گیرد.

در جنوب غربی گیان منطقه جنگلی سراب به وسعت 90 هکتار یکی از عجایب زیبایی خلقت و نشانه عظمت آفریدگار هستی بخش کائنات است.

این جنگل در سه کیلومتری گیان واقع شده و دارای انواع و اقسام درختان بزرگ و کهنسال و کوچک است که به طور خودرو در کنار مسیر آب سراب روئیده اند.

بخش عمده سراب گاماسیاب در نهاوند واقع است

حوضه گاماسیاب در برگیرنده یکی از سرشاخه اصلی و اولیه سیستم رودخانه ای کرخه و دز است.

در قلمرو این حوزه شهرستان های نهاوند ، بروجرد و کنگاور واقع شده اند، اما بخش عمده آن از نظر تقسیمات کشوری در قلمرو شهرستان نهاوند واقع شده است.

سراب فارسبان نیز در نزدیکی روستای فارسبان در 26 کیلومتری غرب نهاوند در روستای کمالوند واقع شده است.

متوسط آب دهی سالانه آن یک و نیم متر مکعب در ثانیه است و مازاد این چشمه، پس از سیراب کردن زمین های کشاورزی مسیر خود، به رودخانه گاماسیاب می ریزد.

حمام حاج آقا تراب نهاوند به حمام دوقلو شهرت دارد

حمام حاج آقا تراب یا حمام دوقلو در محله علی آباد واقع در بافت قدیمی شهر نهاوند قرار دارد.

در سردر ورودی این بنا کتیبه ای نصب شده که نام بانی حمام و تاریخ ساخت آن را، سال1230هجری شمسی در زمان ناصرالدین شاه قاجار بیان می کند ولی به سبک دوران صفویه ساخته شده است.

علت شهرت آن به حمام دوقلو، به دلیل آن است که حمام از دو قسمت تشکیل شده و قسمت اول دارای سردینه و گرمینه بوده و فقط مورد استفاده رجال، اشراف و شاهزادگان قرار می گرفته و قسمت دوم همان حمام که آن هم به نوبه خود دارای سردینه و گرمینه بوده ویژه افراد عادی و طبقات پائین جامعه بوده است.

بر هلالی بالای ستون حمام، تصاویر زیبایی از شاهنامه نقش بسته است که گویای داستان جنگ رستم با دیو سفید است.

این تصاویر باهفت رنگ صحنه هایی از داستان شاهنامه را نشان می دهد که به طرز ماهرانه ای کاشی کاری شده است.

قسمت رختکن حمام نیز باگچ بری های اسلیمی، به زیبایی تزئین شده است.

این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به موزه مردم شناسی تبدیل شده و در این موزه بخش های از سنت های مردم به صورت مجسمه در داخل حمام به نمایش در آمده است.

این بنای تاریخی در سال1356به ثبت آثار رسیده و در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می شود.

سراب ملوسان زیستگاه برخی از حیوانات و پرندگان است

این سراب در 15 کیلومتری شمال غربی نهاوند، بالاتر از روستای ملوسان و پشت کوه های آردوشان و سیاه دره قرار گرفته و زیستگاه برخی از حیوانات و پرندگان نیز است.

آب این چشمه پر آب، به صورت رودی جریان می یابد و در بستر آن گونه هایی از ماهی ها زندگی می کنند.

مازاد این سراب، پس از سیراب کردن زمین های کشاورزی و روستاهای مسیر خود، به خرم رود می ریزد.

‌مسجد جامع نهاوند بر روی تپه ای بلند احداث شده است

این مسجد در ضلع غربی میدان آزادی نهاوند و بر روی تپه ای احداث شده است که برای رسیدن به درب آن باید ا ز25 پله بالا رفت.

بر محراب این مسجد قطعه سنگ حجاری شده ای به چشم می خورد که عده ی از کارشناسان با استفاده از آن بنای کنونی را متعلق به دوره سلجوقیان دانسته اند.

همچنین در قوس محراب، کتیبه سنگی کوچکتری نیز شامل تاریخ تعمیر مسجد و وجود نام ابو تراب نصب شده است که به 200سال گذشته تعلق دارد.

این مسجد، مانند بسیاری از مساجد قدیمی ایران، دارای سادگی خاصی بوده و تنها تزئینات مختصری با گل و بوته در حاشیه گنبد مرکزی آن دیده می شود.

معبد لائودیسه اثری بر جای مانده از سلوکیان است

از جمله آثار به جای مانده از سلوکیان در نهاوند، آثار معبدی است که منسوب به سلوکیان است و به معبد لااودیسه معروف بوده است اما مکان دقیق این معبد مشخص نیست.

آثاری که از نواحی تپه مرکزی شهر به نام تپه دوخواهران به دست آمده این احتمال را قوت می بخشد که محل معبد این مکان بوده است.

این معبد را آنتوخوس سوم پادشاه سلوکی در این شهر برای همسر خود، ملکه لائودیس بناکرده است.

در حفاری ها ی سال 1325 کتیبه بزرگی در 33سطر به خط یونانی پیدا شد که مربوط به آنتیوخوس سوم است.

ازدیگر آثار باقی مانده از این معبد، ستون، سرستون، ته ستون و تک سنگ های فراوان است که در بعضی از منازل و جلو درب برخی مغازه های شهر و اطراف شهر پراکنده است.

با این تفاسیر اایام نوروز فرصت مغتنمی است که با معرفی بیشتر جاذبه های گردشگری شهرستان نهاوند زمینه را برای حضور سایر میهمانان در ایام مختلف سال فراهم کرد.

 



:: موضوعات مرتبط: نهاوند شهر سراب ها در انتظار مسافران , ,
:: بازديد از اين مطلب : 807
|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0
تاريخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1395 | نظرات ()

بک لينک بک لينک